فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

بسم‌ الله الرّحمن الرّحیم


به عموم جوانان در اروپا و امریکای شمالی

حوادث اخیر در فرانسه و وقایع مشابه در برخی دیگر از کشورهای غربی مرا متقاعد کرد که درباره‌ی آنها مستقیماً با شما سخن بگویم. من شما جوانان را مخاطب خود قرار میدهم؛ نه به این علّت که پدران و مادران شما را ندیده می‌انگارم، بلکه به این سبب که آینده‌ی ملّت و سرزمینتان را در دستان شما میبینم و نیز حسّ حقیقت‌جویی را در قلبهای شما زنده‌تر و هوشیارتر می‌یابم. همچنین در این نوشته به سیاستمداران و دولتمردان شما خطاب نمیکنم، چون معتقدم که آنان آگاهانه راه سیاست را از مسیر صداقت و درستی جدا کرده‌اند.
سخن من با شما درباره‌ی اسلام است و به‌طور خاص، درباره‌ی تصویر و چهره‌ای که از اسلام به شما ارائه میگردد. از دو دهه پیش به این سو ــ یعنی تقریباً پس از فروپاشی اتّحاد جماهیر شوروی ــ تلاشهای زیادی صورت گرفته است تا این دین بزرگ، در جایگاه دشمنی ترسناک نشانده شود. تحریک احساس رعب و نفرت و بهره‌گیری از آن، متأسّفانه سابقه‌ای طولانی در تاریخ سیاسی غرب دارد. من در اینجا نمیخواهم به «هراس‌های» گوناگونی که تاکنون به ملّتهای غربی القاء شده است، بپردازم. شما خود با مروری کوتاه بر مطالعات انتقادی اخیر پیرامون تاریخ، می‌بینید که در تاریخنگاری‌های جدید، رفتارهای غیر صادقانه و مزوّرانه‌ی دولتهای غربی با دیگر ملّتها و فرهنگهای جهان نکوهش شده است. تاریخ اروپا و امریکا از برده‌داری شرمسار است، از دوره‌ی استعمار سرافکنده است، از ستم بر رنگین‌پوستان و غیر مسیحیان خجل است؛ محقّقین و مورّخین شما از خونریزی‌هایی که به نام مذهب بین کاتولیک و پروتستان و یا به اسم ملیّت و قومیّت در جنگهای اوّل و دوّم جهانی صورت گرفته، عمیقاً ابراز سرافکندگی میکنند.
این به‌خودی‌خود جای تحسین دارد و هدف من نیز از بازگوکردن بخشی از این فهرست بلند، سرزنش تاریخ نیست، بلکه از شما میخواهم از روشنفکران خود بپرسید چرا وجدان عمومی در غرب باید همیشه با تأخیری چند ده ساله و گاهی چند صد ساله بیدار و آگاه شود؟ چرا بازنگری در وجدان جمعی، باید معطوف به گذشته‌های دور باشد نه مسائل روز؟ چرا در موضوع مهمّی همچون شیوه‌ی برخورد با فرهنگ و اندیشه‌ی اسلامی، از شکل‌گیری آگاهی عمومی جلوگیری میشود؟
شما بخوبی میدانید که تحقیر و ایجاد نفرت و ترس موهوم از «دیگری»، زمینه‌ی مشترک تمام آن سودجویی‌های ستمگرانه بوده است. اکنون من میخواهم از خود بپرسید که چرا سیاست قدیمی هراس‌افکنی و نفرت‌پراکنی، این‌بار با شدّتی بی‌سابقه، اسلام و مسلمانان را هدف گرفته است؟ چرا ساختار قدرت در جهان امروز مایل است تفکر اسلامی در حاشیه و انفعال قرار گیرد؟ مگر چه معانی و ارزشهایی در اسلام، مزاحم برنامه‌ی قدرتهای بزرگ است و چه منافعی در سایه‌ی تصویرسازی غلط از اسلام، تأمین میگردد؟ پس خواسته‌ی اوّل من این است که درباره‌ی انگیزه‌های این سیاه‌نمایی گسترده علیه اسلام پرسش و کاوش کنید.
خواسته‌ی دوم من این است که در واکنش به سیل پیشداوری‌ها و تبلیغات منفی، سعی کنید شناختی مستقیم و بی‌واسطه از این دین به دست آورید. منطق سلیم اقتضاء میکند که لااقل بدانید آنچه شما را از آن میگریزانند و میترسانند، چیست و چه ماهیّتی دارد. من اصرار نمیکنم که برداشت من یا هر تلقّی دیگری از اسلام را بپذیرید بلکه میگویم اجازه ندهید این واقعیّت پویا و اثرگذار در دنیای امروز، با اغراض و اهداف آلوده به شما شناسانده شود. اجازه ندهید ریاکارانه، تروریست‌های تحت استخدام خود را به عنوان نمایندگان اسلام به شما معرفی کنند. اسلام را از طریق منابع اصیل و مآخذ دست اوّل آن بشناسید. با اسلام از طریق قرآن و زندگی پیامبر بزرگ آن (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلّم) آشنا شوید. من در اینجا مایلم بپرسم آیا تاکنون خود مستقیماً به قرآن مسلمانان مراجعه کرده‌اید؟ آیا تعالیم پیامبر اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) و آموزه‌های انسانی و اخلاقی او را مطالعه کرده‌اید؟ آیا تاکنون به جز رسانه‌ها، پیام اسلام را از منبع دیگری دریافت کرده‌اید؟ آیا هرگز از خود پرسیده‌اید که همین اسلام، چگونه و بر مبنای چه ارزشهایی طیّ قرون متمادی، بزرگترین تمدّن علمی و فکری جهان را پرورش داد و برترین دانشمندان و متفکّران را تربیت کرد؟
من از شما میخواهم اجازه ندهید با چهره‌پردازی‌های موهن و سخیف، بین شما و واقعیّت، سدّ عاطفی و احساسی ایجاد کنند و امکان داوری بیطرفانه را از شما سلب کنند. امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی و ذهنی محصور کنند. اگر چه هیچکس به‌صورت فردی نمیتواند شکافهای ایجاد شده را پر کند، امّا هر یک از شما میتواند به قصد روشنگریِ خود و محیط پیرامونش، پلی از اندیشه و انصاف بر روی آن شکافها بسازد. این چالش از پیش طراحی شده بین اسلام و شما جوانان، اگر چه ناگوار است امّا میتواند پرسش‌های جدیدی را در ذهن کنجکاو و جستجوگر شما ایجاد کند. تلاش در جهت یافتن پاسخ این پرسش‌ها، فرصت مغتنمی را برای کشف حقیقت‌های نو پیش روی شما قرار میدهد. بنابراین، این فرصت را برای فهم صحیح و درک بدون پیشداوری از اسلام از دست ندهید تا شاید به یمن مسئولیّت‌پذیری شما در قبال حقیقت، آیندگان این برهه از تاریخ تعامل غرب با اسلام را با آزردگی کمتر و وجدانی آسوده‌تر به نگارش درآورند.

سیّدعلی خامنه‌ای
۱۳۹۳/۱۱/۱


برچسب‌ها: نامه رهبرجوانان اروپاآمریکای شمالیحوادث فرانسهاسلام

تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393 | 20:23 | نویسنده : سعید علوی |



تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393 | 20:15 | نویسنده : سعید علوی |

«ایران، سرزمین شگفتی‌هاست»، «جاذبه‌های ایران حیرت‌برانگیزند» این جمله‌ها را بارها و بارها شنیده‌ایم، گاه اغراقِ تنیده شده در این جملات بهانه‌ای بوده تا مسافران ناآشنا را ترغیب کند به دیدن این شگفتی‌ها.

گاهی عظمت و شکوه جاذبه‌های ایران بی‌آن‌که فلسفه پنهان آن را بدانیم گردشگران را مبهوت کرده اما دانایی و آگاهی از برخی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران دلیلی می‌شود تا حیرت کنیم.این‌که سال‌های سال پیش بدون تکنولوژی، بدون پیشرفت سریع علم چگونه این سازه‌های عظیم سربرافراشته‌اند و همچنان استوار و پابرجا ما را به خالقانشان رهنمون می‌کنند. این‌که دانش ایرانیان در چه مرتبه‌ای بوده که این سال‌ها حتی، دانشمندان، مورخان و علاقه‌مندان در پی کشف چگونگی ساخت آنها برآمده‌اند.

«وینسنت کارلز» ریاضیدان هلندی می‌گوید معماران و مهندسان ایرانی در طراحی و ساخت گنبد آرامگاه شاه‌نعمت‌الله ولی از یک روش منحصر به‌فرد و بی‌نظیر استفاده کرده‌اند. این فقط یک نمونه از شاهکارهای ایرانی است که کمتر می‌توان در بروشورها و کاتالوگ‌های تبلیغاتی ایران دید. کاش این بروشورها به جای استفاده اغراق‌آمیز از این سازه‌های با شکوه به دانش پنهان در آن می‌پرداختند تا شاید هر مسافری با آگاهی از آن لذت تماشایش صدچندان شود.

 

 جاذبه های حیرت انگیز ایران
 

معمای عدد 11 در گنبد شاه‌نعمت‌الله ولی

آرامگاه یا آستانه شاه نعمت‌الله ولی در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان در شهر ماهان قرار گرفته است. نقل است شاه نعمت‌الله ولی، پیر طریقت حافظ است که در موردش سروده است:

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند ‌/‌ آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند.

حکایت شگفتی اما در آرامگاه او نهفته است. وینسنت کارلز دانشمند هلندی با تحقیقاتش به این موضوع پی برده که گنبد این آرامگاه به 11 قسمت مساوی تقسیم شده است.


 جاذبه های حیرت انگیز ایران
 

گنبد شاه‌نعمت‌الله ولی

 قاعده این 11 قسمت در پایین گنبد و رئوس آنها در بالای گنبد کنار یکدیگر قرار گرفته است. از نظر ریاضی، محیط دایره به‌طور معمول به قسمت‌های مساوی زوج تقسیم می‌شود، این‌که چرا معمار و مهندس این گنبد عدد 11 که یک عدد فرد است را برای تقسیم گنبد و طراحی آن انتخاب کرده، بسیار جالب و حائز اهمیت است، چرا که این کار از نظر ریاضی بسیار مشکل است. لازم است استادان معماری و کاشیکاری ایران بررسی کنند چطور این 11 قسمت مساوی روی یک گنبد با یکدیگر جفت و جور شده است. بدون شک معماران آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی در زمان صفوی با این نوع طراحی و ساخت گنبد، قصد دادن پیامی را داشته‌اند که این پیام باید کشف شود.این محقق هلندی با بررسی‌هایی که درباره عدد 11 و حروف ابجد انجام داد، متوجه شد عدد 11 معادل کلمه «هو» به معنای «الله» است. احتمال می‌رود با توجه به این‌که شاه نعمت‌الله ولی یک عارف بزرگ و شناخته شده در زمان خود بوده، این کار برای نشان دادن اخلاص او در ایمان به خدا انجام شده باشد.

 

 جاذبه های حیرت انگیز ایران


قدیمی‌ترین قسمت آرامگاه این عارف، گنبدی است که سال 840 هجری قمری ساخته شد و از شاهکارهای معماری این آستانه به شمار می‌آید.این ریاضیدان هلندی نتیجه تحقیقاتش را در همایشی هفته گذشته در اصفهان عنوان کرد؛ نتایجی که رازی از یک شاهکار معماری ایران را برملا می‌کند.یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز باغ تاریخی فین با دیگر باغ‌های ایران نحوه آبرسانی آن است. ظرافت مهارت در این سیستم به گونه‌ای است که بدون استفاده از هیچ نیروی محرکه‌ای و فقط با استفاده از اختلاف سطح ده‌ها فواره آب با جهش آب یکسان شبانه‌روز در جوی‌ها آب فوران دارد.

آبیاری در باغ فین کاشان

باغ فین کاشان که همراه با سه باغ ایرانی دیگر به ثبت جهانی رسیده، چند سالی است سوگوار درختان بلندقامت و کهنسالش است؛ درختانی که با بی‌تدبیری مدیریتی یک به یک خشک شدند و فروافتادند، اما این سازه شگفت‌انگیز به دلایل دیگری نیز شهره است؛ دلایلی که شاید کمتر علاقه‌مندی به سفر بداند و کمتر مسافری که قدم در این باغ دلگشا گذاشته از آن با خبر باشد.

 

 جاذبه های حیرت انگیز ایران
 

یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز باغ تاریخی فین با دیگر باغ‌های ایران نحوه آبرسانی آن است. ظرافت مهارت در این سیستم به گونه‌ای است که بدون استفاده از هیچ نیروی محرکه‌ای و فقط با استفاده از اختلاف سطح ده‌ها فواره آب با جهش آب یکسان شبانه‌روز در جوی‌ها آب فوران دارد و هیچ‌گونه افت فشاری در آن دیده نمی‌شود. به این مفهوم که اگر دستتان را روی یکی از این خروجی‌ها بگذارید فشار آب در تمام خروجی‌های دیگر به طور مساوی بالاتر می‌رود و این در حالی است که طبق قانون هیدرولیک هر چه طول لوله مایعات بیشتر باشد افت آب نیز زیادتر است. در این سیستم با استفاده از تنبوشه‌های سفالی به فاصله‌های مساوی و معین فواره‌هایی را تعبیه و آب را در محورهای عمود برهم دور تا دور باغ به گردش در آورده‌اند. معلوم نیست این سیستم پیچیده توزیع آب کار چه کسی یا کسانی است ولی آنچه از نقل قول‌ها برمی‌آید، بعضی آن را به غیاث‌الدین جمشید کاشانی و برخی دیگر به شیخ بهایی نسبت می‌دهند.

باغ فین کاشان

آبی که وارد باغ می‌شود بخشی از آب چشمه سلیمانیه است که با عبور از محل چشمه مردانه و زنانه، تمام مسیرهای اصلی و فرعی آب را در باغ فین طی کرده، پس از خروج به مصرف مزارع و باغ‌های اطراف فین کوچک و بزرگ می‌رسد.آب چشمه فین پس از طی مسیر دو کیلومتری از کوهپایه‌های دندانه تا صفه چشمه مردانه، وارد استخر نسبتا بزرگ این محل می‌شود. نکته جالب درباره این استخر هم نحوه خروج آب آن است، در حالی که آب به شکل کاملا راکد به نظر می‌رسد اما نوع مهندسی آن این گونه است که آب جریان خود را ادامه می‌دهد و از این محل خارج می‌شود.


برچسب‌ها: جاذبه های توریستیایرانباغ فینکاشانگنبد شاه نعمت الله

تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393 | 19:59 | نویسنده : سعید علوی |

شاید بیشتر از آن که می‌خواهیم پذیرفته شویم، دوست داریم دیگران را تحت تأثیر قرار دهیم. چون از این طریق، بهتر می‌توانیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم.

رعایت نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شده، به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطرافیانتان را به خود علاقه‌مند کرده، تحت تأثیر قرار داده و به انسانی بهتر از آن که تاکنون بوده‌اید تبدیل شوید.

 محبت

خودتان باشید، صداقت را فراموش نکنید

بزرگی می‌گفت: همواره سعی کنید نسخه اول از خودتان باشید نه نسخه دوم و کپی از فردی دیگر. پا در کفش کسی نکنید، تنها کفش مناسب پای شما کفش خودتان است. اگر به جای خود و در نقش خودتان زندگی نکنید، اصلاً زندگی نمی‌کنید، فقط در این دنیا وجود دارید. اگر خودتان را دوست ندارید، چگونه انتظار دارید دیگران شما را دوست داشته باشند؟

 

به دیگران اهمیت دهید

اگر به دیگران اهمیت ندهید، چگونه انتظار دارید آن‌ها به شما اهمیت بدهند؟ هر چه بیشتر به دیگران کمک کنید، آن‌ها هم بیشتر به شما کمک خواهند کرد. عشق و مهربانی، نتیجه‌ای جز عشق و مهربانی ندارد.

 

کاری کنید که دیگران احساس خوبی داشته باشند

گاهی مردم کارهایی را که شما انجام می‌دهید فراموش می‌کنند، اما هرگز زمان‌هایی را که موجب شده‌اید آن‌ها احساس بهتری داشته باشند فراموش نمی‌کنند.

 

مسوولیت کارهایتان را بر عهده بگیرید

هیچ کس یک انسان دروغ‌گو را دوست ندارد. هر قدر هم که دروغ‌گوی ماهری باشید، در بلند مدت واقعیت آشکار می‌شود. اگر اشتباهی مرتکب شدید، آن قدر شجاعت داشته باشید که مسوولیت آن را خودتان بر عهده بگیرید، معمولاً افراد ترسو، چندان محبوب نیستند.

 

به همه احترام بگذارید

هیچ فرهنگی در دنیا گروهی خاص را مشخص نکرده که شما می توانید به آن ها بی احترامی کنید. با دیگران همان گونه رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار کنند، مردم متوجه تمام رفتارهای شما هستند.

 

از دیگران قدر دانی و عذر خواهی کنید

از کلمات «لطفاً» و «متشکرم» بیشتر استفاده کنید. این دو کلمه ساده، تأثیر مثبتی بر مخاطب می گذارند و حتی در ارتباطات جدی و رسمی احساس نزدیکی ایجاد می کنند تأثیر جملاتی با این دو کلمه را با تأثیر جملات جدی و امری روی خودتان بررسی کنید تا در یابید دیگران چه حسی خواهند داشت.اگر کار خطایی انجام دادید ، خیلی سریع عذر خواهی کنید.

رخدادهای مختلف زندگی خوب و بد ندارند، باور و نظر شما آن ها را خوب یا بد نشان می دهد در جمع های مختلف از خوبی ها صحبت کنید و به جای صحبت کردن از اتفاقاتی که به نظر شما منفی هستند از تجربیات مثبتی که در نتیجه آن اتفاق ها کسب کرده اید سخن بگویید

اگر می توانید به دیگران کمک کنید

در زندگی، هر چه ببخشید، همان را دریافت می‌کنید، اگر بتوانید در زندگی کسی تأثیر مثبتی بر جای بگذارید، خودتان هم از اثرات آن بهره‌مند خواهید شد. اگر بتوانید کسی را شاد کنید بدون شک خودتان هم شاد می‌شوید. هر کسی قدر محبت و کمک های بدون چشمداشت را می داند اگر کمی دقت کنید متوجه می شوید که هر گاه به کسی کمک می کنید خودتان هم احساس بهتری دارید.

 

به قولی که می‌دهید وفادار بمانید

بعضی افراد از روی ناچاری قول می‌دهند، اما هنگام عمل کردن به قولشان نمی‌توانند از عهده آن برآیند، به همین دلیل در نظر دیگران، وجهه خوبی ندارند. پس تنها زمانی قول دهید که مطمئن هستید می‌توانید به آن عمل کنید.

 

منظم باشید

زمانی که منظم نیستید، چگونه انتظار دارید زندگی خوب و منظمی داشته باشید؟ سعی کنید در محیط کار و منزل منظم باشید، نگاه جامعه به کسانی که وضعیت کار و زندگیشان سر و سامانی ندارد چندان خوب نیست.

 

مثبت باشید

رخدادهای مختلف زندگی خوب و بد ندارند، باور و نظر شما آن ها را خوب یا بد نشان می دهد در جمع های مختلف از خوبی ها صحبت کنید و به جای صحبت کردن از اتفاقاتی که به نظر شما منفی هستند از تجربیات مثبتی که در نتیجه آن اتفاق ها کسب کرده اید سخن بگویید.

 

در دسترس باشید

اگر بیش از حد خودتان را از دیگران دور کنید تا با این کار به آن‌ها نشان دهید که فردی پر مشغله و گرفتار هستید، کم کم شما را فراموش می‌کنند. به خصوص در اوایل آشنایی، باید دیدارها بیشتر باشند تا ارتباط نزدیک و صمیمی میان شما و آن‌ها برقرار شود.

 

وابسته نباشید

سعی کنید مستقل و آزادانه رفتار کنید این کار شما را جذاب تر نشان می دهد. هیچ کس از افرادی که نمی توانند خودشان را اداره کنند خوشش نمی آید.

 

روی باورها و عقایدتان ایستادگی کنید

قبل از این که موضوعی به باور شما مبدل شود خوب روی آن تحقیق کرده و آن را از جوانب مختلف بررسی کنید و زمانی که از صحت آن مطمئن شدید، از آن دفاع کنید. البته به صورت کاملاً منطقی و مودبانه از عقایدتان دفاع کنید در عین حال برای نظرات دیگران احترام قائل باشید. از تجربیات و باورهای دیگران درس بگیرید و باورهای خودتان را بهتر و کامل تر کنید.

در نهایت به یاد داشته باشید هر چیزی که برای تحت تأثیر قرار دادن دیگران نیاز دارید درون خود شما نهفته است پس دیگر نیازی نیست که سعی کنید با اتومبیل شخصی و لباس های مارک دار و دیگر وسایل و دارایی هایتان دیگران را تحت تأثیر قرار دهید.

 

فرآوری: ندا داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان



تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393 | 1:56 | نویسنده : سعید علوی |

ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردارجنگل فومن،60 کیلومتری شهر رشت 36 کیلومتری شهر فومن و 20 کیلومتری شهر ماکلوان واقع است.ماسوله با هوای مه آلود، تابستانهای خنک و زمستانهای پر برف یکی از مناطق ییلاقی شمال ایران است.این شهر طی شماره 1090 در فهرست آثار ملی به عنوان میراث فرهنگی و طبیعی به ثبت رسیده‌است.

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

 ماسوله روستای زیبای گیلان

 

منبع : ایران مطلب

برچسب‌ها: ماسولهروستا

تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393 | 1:44 | نویسنده : سعید علوی |

قهرمانان و ورزشکاران مسابقات آسیایی و پارا آسیایی اینچئون روز چهارشنبه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

didar-barahbari-varzeshkaran-photokade (12)عکس دیدار رهبری با قهرمانان آسیایی و پارآسیایdidar-barahbari-varzeshkaran-photokade (20)didar-barahbari-varzeshkaran-photokade (21)



تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393 | 1:37 | نویسنده : سعید علوی |


برچسب‌ها: لبیکمحمد

تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393 | 1:7 | نویسنده : سعید علوی |
مقام اسرائیلی: فرمانده ایرانی را به اشتباه هدف قرار دادیم!در حالی که به اعتقاد بیشتر تحلیلگران، در پی حمله شنبه شب رژیم اسرائیل به سوریه ـ که سبب شهادت چند تن از نیروهای حزب الله و یک فرمانده ایرانی شد ـ نگرانی این رژیم از احتمال انتقام‌گیری ایران و حزب الله در حال افزایش است. یک مقام اسرائیلی در اظهاراتی مدعی شده، ارتش این رژیم قصد نداشته فرمانده ایرانی را هدف قرار دهد.
 

به گزارش «تابناک» به نقل از «رویترز»، یک مقام ارشد امنیتی رژیم اسرائیل ـ که نخواسته نامش فاش شود ـ مدعی شده، فرمانده ایرانی که هدف حمله نیروهای این رژیم قرار گرفته، در میان اهداف تعیین شده، نبوده و نیروهای اسرائیلی تصور می‌کرده‌اند ‌چند نیروی رده پایین را هدف قرار داده است. 

رویترز با اشاره به اینکه در حمله مذکور، سردار محمد الله دادی، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران و همچنین جهاد عماد مغنیه، فرزند عماد مغنیه، فرمانده شهید حزب الله هدف قرار گرفتند، می‌نویسد، اظهارات این مقام اسرائیلی حکایت از تلاش این رژیم برای جلوگیری از انجام اقدامات انتقام‌‌جویانه از سوی ایران و حزب الله دارد. 

این مقام‌ در پاسخ به سؤالی درباره احتمال انجام اقدام متقابل از سوی ایران و حزب الله گفته: «آن‌ها (ایران و حزب الله) کاملاً برای واکنش نشان دادن اطمینان دارند. ما این موضوع را پیش بینی می‌کنیم؛ اما من فکر می‌کنم این حدس درستی باشد که هیچ یک از طرفین مایل به اوج‌گیری درگیری‌ها نیست». 

وی افزود‌ه است: «ما از جنبه افرادی که کشته شدند، انتظار چنین نتیجه‌ای ‌و قطعاً انتظار کشته شدن یک ژنرال ایرانی را نداشتیم. ما فکر می‌کردیم یک واحد میدانی دشمن را هدف قرار می‌دهیم که در راه رسیدن به خطوط مرزی برای انجام حمله علیه ما هستند... ما هشدار را دریافت ‌و خودرو را ردگیری و آن را یک خودروی دشمن شناسایی کردیم و هدف قرار دادیم. ما این اقدام را یک عملیات تاکتیکی محدود در نظر گرفته بودیم». 

گفتنی است، در پی انجام این حمله ‌و به دنبال تهدید مقامات حزب الله و همچنین تهدید ایران مبنی بر گشودن جبهه «جولان» علیه رژیم اسرائیل، این رژیم تمهیدات امنیتی را در مرز لبنان و همچنین در منطقه جولان به شکل کم سابقه‌ای افزایش داده و اقدام به استقرار سامانه ضد موشکی «گنبد آهنین» در مرز لبنان کرده است. اظهارات این مقام اسرائیلی، نمودی از شدت نگرانی مقامات اسرائیلی از واکنشی است که احتمال دارد علیه آن‌ها ترتیب داده شود.



تاريخ : سه شنبه 30 دی 1393 | 18:47 | نویسنده : سعید علوی |

در قرآن متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده است، این یك قانون كلى و سنت دائمى پروردگار است كه براى شكوفا كردن استعدادهاى نهفته (و از قوه به فعل رساندن آنها) و در نتیجه پرورش دادن بندگان آنان را مى ‏آزماید.

وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ (بقره ـ 155)

و قطعاً شما را با چیزى از ترس، گرسنگى، زیان مالى و جانى و كمبود محصولات، آزمایش مى‏كنیم و صابران (در این حوادث و بلاها را) بشارت بده.

آزمایش‏هاى خداوند براى رفع ابهام نیست، بلكه براى شكوفایى استعدادها و پرورش انسان‏ها است. وسایل آزمایش الهى تمام حوادث تلخ و شیرین و از جمله ترس و گرسنگى، زیان مالى و جانى و كمبود محصولات است.

ترس از دشمن، محاصره‏ى اقتصادى، جنگ و جهاد و اعزام فرزندان و عزیزان به میدان‏هاى نبرد، از جمله امتحانات است.

لازم نیست همه‏ ى مردم با همه‏ى مسائل آزمایش شوند، بلكه ممكن است:

الف: هر كس با چیزى آزمایش شود.

ب: فردى در آزمایشى رو سفید باشد، ولى در امتحان دیگرى رسوایى به بارآورد.

ج: ممكن است آزمایش فردى، وسیله‏ ى آزمایش دیگران نیز باشد.

گاهى كم شدن مال و محصولات یا پیدا شدن خوف و ترس و سایر مشكلات، به خاطر آزمایش الهى است، ولى در بعضى اوقات، این امور كیفر اعمال خود انسان‏هاست. انسان‏ها گاهى مرتكب بعضى گناهان مى‏شوند كه خداوند آنها را به برخى گرفتارى‏ها مبتلا مى‏كند.

حضرت على علیه السلام مى‏فرماید: «ان الله یبتلى عباده عند الاعمال السیئة بنقص الثمرات و حبس البركات و اغلاق خزائن الخیرات لیتوب تائب و یتذكر متذكر» (نهج البلاغه، خطبه 143)

همانا خداوند، بندگان خود را به خاطر اعمال فاسدشان، به كمبود محصول و حبس بركت و بسته شدن منابع خیر، گرفتار مى‏كند تا شاید متذكّر شوند و توبه نمایند.

البتّه همین تنبّه نیز آزمایش است، همانگونه كه بر اثر ایمان نعمتى مى‏دهد كه وسیله آزمایشى است «لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً لِنَفْتِنَهُمْ فِیهِ» (جنّ، 16) همانا آبى گوارا به آنان‏ نوشاندیم تا ایشان را آزمایش كنیم.
گرچه امتحانات الهى متفاوت است، بعضى مشكل، بعضى آسان و قهرا نتائج آنها نیز با هم فرق دارد، اما به هر حال آزمایش براى همه هست، قرآن مجید به امتحان عمومى انسان ها اشاره كرده مى‏فرماید: أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ:" آیا مردم گمان مى‏كنند بدون امتحان رها مى‏شوند، نه هرگز بلكه همگى باید امتحان دهند"

خداوند چندین عنایت به صابران نموده است از جمله:

1ـ محبّت. «وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ» (آل عمران، 146)

2ـ نصرت. «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» (بقره، 153)

3ـ بهشت. «یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا» (فرقان، 75)

4ـ پاداش بى‏حساب. «إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ» (زمر، 10)

5ـ بشارت. «بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»

چرا خدا مردم را آزمایش مى‏كند؟

در زمینه مساله آزمایش الهى بحث فراوان است، نخستین سوالى كه به ذهن مى‏رسد این است كه مگر آزمایش براى این نیست كه اشخاص یا چیزهاى مبهم و ناشناخته را بشناسیم و از میزان جهل و نادانى خود بكاهیم؟

اگر چنین است خداوندى كه علمش به همه چیز احاطه دارد و از اسرار درون و برون همه كس و همه چیز آگاه است، غیب آسمان و زمین را با علم بى‏پایانش مى‏داند، چرا امتحان مى‏كند؟ مگر چیزى بر او مخفى است كه با امتحان آشكار شود؟!

پاسخ این سۆال مهم را در اینجا باید جستجو كرد كه مفهوم آزمایش و امتحان در مورد خداوند با آزمایش هاى ما بسیار متفاوت است.

آزمایش‏هاى ما براى شناخت بیشتر و رفع ابهام و جهل است، اما آزمایش الهى در واقع همان" پرورش و تربیت" است.

توضیح اینكه در قرآن متجاوز از بیست مورد امتحان به خدا نسبت داده شده است، این یك قانون كلى و سنت دائمى پروردگار است كه براى شكوفا كردن استعدادهاى نهفته (و از قوه به فعل رساندن آنها) و در نتیجه پرورش دادن بندگان آنان را مى‏آزماید، یعنى همان گونه كه فولاد را براى استحكام بیشتر در كوره مى‏گدازند تا به اصطلاح آبدیده شود، آدمى را نیز در كوره حوادث سخت پرورش مى‏دهد تا مقاوم گردد.
امتحان

در واقع امتحان خدا به كار باغبانى پر تجربه شبیه است كه دانه‏ هاى مستعد را در سرزمین هاى آماده مى‏پاشد، این دانه‏ها با استفاده از مواهب طبیعى شروع به نمو و رشد مى‏كنند، تدریجاً با مشكلات مى‏جنگند و با حوادث پیكار مى‏نمایند .

در برابر طوفان هاى سخت و سرماى كشنده و گرماى سوزان ایستادگى به خرج مى‏دهند تا شاخه گلى زیبا یا درختى تنومند و پر ثمر بار آید كه بتواند به زندگى و حیات خود در برابر حوادث سخت ادامه دهد.

سربازان را براى اینكه از نظر جنگى نیرومند و قوى شوند به مانورها و جنگ هاى مصنوعى مى‏برند و در برابر انواع مشكلات تشنگى، گرسنگى، گرما و سرما، حوادث دشوار، موانع سخت، قرار مى‏دهند تا ورزیده و آبدیده شوند و این است رمز آزمایش هاى الهى.

قرآن مجید به این حقیقت در جاى دیگر تصریح كرده می فرماید : وَ لِیَبْتَلِیَ اللَّهُ ما فِی صُدُورِكُمْ وَ لِیُمَحِّصَ ما فِی قُلُوبِكُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ:" او آنچه را شما در سینه دارید مى‏آزماید تا دل هاى شما كاملا خالص گردد و او به همه اسرار درون شما آگاه است" (آل عمران- 154).

امیر مومنان على (علیه السلام) تعریف بسیار پر معنى در زمینه فلسفه امتحانات الهى دارد مى‏فرماید:

و ان كان سبحانه اعلم بهم من انفسهم و لكن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب:

" گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان آگاه تر است ولى آنها را امتحان مى‏كند تا كارهاى خوب و بد كه معیار پاداش و كیفر است از آنها ظاهر گردد" (نهج البلاغه كلمات قصار جمله 93)

یعنى صفات درونى انسان به تنهایى نمى‏تواند معیارى براى ثواب و عقاب گردد مگر آن زمانى كه در لابلاى اعمال انسان خودنمایى كند، خداوند بندگان را مى‏آزماید تا آنچه در درون دارند در عمل آشكار كنند، استعدادها را از قوه به فعل برسانند و مستحق پاداش و كیفر او گردند.

اگر آزمایش الهى نبود این استعدادها شكوفا نمى‏شد و درخت وجود انسان و میوه‏هاى اعمال بر شاخسارش نمایان نمى‏گشت و این است فلسفه آزمایش الهى در منطق اسلام.
گاهى كم شدن مال و محصولات یا پیدا شدن خوف و ترس و سایر مشكلات، به خاطر آزمایش الهى است، ولى در بعضى اوقات، این امور كیفر اعمال خود انسان‏هاست
آزمایش خدا همگانى است‏

از آنجا كه نظام حیات در جهان هستى نظام تكامل و پرورش است و تمامى موجودات زنده مسیر تكامل را مى‏پیمایند، حتى درختان استعدادهاى نهفته خود را با میوه بروز مى‏دهند همه مردم از انبیاء گرفته تا دیگران طبق این قانون عمومى‏ مى‏بایست آزمایش شوند و استعدادات خود را شكوفا سازند.

گرچه امتحانات الهى متفاوت است، بعضى مشكل، بعضى آسان و قهرا نتائج آنها نیز با هم فرق دارد، اما به هر حال آزمایش براى همه هست.

قرآن مجید به امتحان عمومى انسان ها اشاره كرده مى‏فرماید: أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَكُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ:" آیا مردم گمان مى‏كنند بدون امتحان رها مى‏شوند، نه هرگز بلكه همگى باید امتحان دهند" (عنكبوت آیه 1).

قرآن نمونه‏هایى از امتحانات پیامبران را نیز بازگو كرده است آنجا كه مى‏فرماید: وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهِیمَ رَبُّهُ:" خداوند ابراهیم را امتحان كرد" (بقره- 124).

در جاى دیگر آمده است: فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّی لِیَبْلُوَنِی أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ:" هنگامى كه یكى از پیروان سلیمان تخت بلقیس را در كمتر از یك چشم به هم زدن از راه دور براى او حاضر كرد، سلیمان گفت این لطف خدا است براى اینكه مرا امتحان كند آیا شكرگزارى مى‏كنم یا كفران"؟ (نمل- 40)

پیام‏های آیه:

1ـ آزمایش و امتحان یك برنامه و سنّت حتمى الهى است. «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ»

2ـ ناگوارى‏ها، سبب مقاومت و رشد است. بسیارى از صفات انسان از قبیل صبر، رضا، تسلیم، قناعت، زهد، تقوا، حلم و ایثار، در سایه‏ى برخورد با تنگدستى‏ها است. «وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»

3ـ مورد بشارت، در آیه بیان نشده است تا شامل انواع بشارت‏هاى الهى باشد.  «بَشِّرِ الصَّابِرِینَ»



تاريخ : سه شنبه 30 دی 1393 | 18:26 | نویسنده : سعید علوی |
گوته در شعری که برای پیامبر(ص) سروده، شخصیت ایشان را به رودی تشبیه می کند که از کوهساران جاری شده و به دشت رسیده است تا همه رودها را با خود همراه سازد و به اقیانوس ببرد.
 
به گزارش خبرآنلاین، یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر، ادیب و نویسنده آلمانی بود که به تحصیل زبان‌های فارسی و عربی و همچنین قرآن پرداخت و شیفته اشعار حافظ شد. او همچنین با آشنایی با قرآن به حضرت محمد(ع) علاقه مند شد و و تحت تاثیر شخصیت ایشان تراژدی ای سرود. آنچه در ادامه می خوانید، گلچین خبرآنلاین از نوشته محمد اخگری در کتاب «نغمه محمد، نگاهی به تاثیر پذیری گوته از شخصیت حضرت محمد» است که به موضوع تراژدی گوته پرداخته است.
 
«تاثیر پذیری گوته از مشرق زمین، به ویژه تاثیر پذیری وی از فرهنگ و ادبیات اسلامی و ایرانی نقطه عطفی در تاریخ بشریت است، چرا که چنین تاثیر پذیری هایی در طول تاریخ کمتر سراغ داریم. کریستف بورگل، شرق شناس سوئیسی نیز همین عقیده را دارد و در کتاب سه رساله درباره حافظ، تاثیرپذیری گوته را از مشرق زمین یکی از نوادر تاریخ فرهنگ بشر به شمار می آورد.
 
موضوع تاثیر پذیری گوته از اسلام و قرآن نیز در میان گوته پژوهان رایج بوده است. کاتارینا ممسن، استاد دانشگاه کالیفرنیا رساله دکتری خود را به این موضوع اختصاص داده و دو کتاب با عناوین گوته و اسلام، گوته و جهان عرب منتشر کرده است. البته برخی گوته شناسان غربی نیز به این موضوع علاقه مند نبوده و به سهو یا عمد از کنار آن عبور کرده اند.
 
وقتی سخن از دین اسلام و کامل بودن آن است، بی گمان هم انسان شرقی و هم انسان غربی را شامل می شود و وقتی سخن از انسان کامل، حضرت محمد(ص) است بی گمان هر انسان عاقل و بی غرضی را به سوی خود جلب می کند. گوته، شاعری در آن سوی گیتی، در سنین جوانی به تصنیف تراژدی محمد دست می یازد که متاسفانه ناتمام می ماند. اما از این تراژدی ناتمام ابیاتی بسیار زیبا به جای مانده است. گوته در این سروده که به صورت دیالوگ تنظیم شده و گویندگان دیالوگ نیز حضرت علی و حضرت فاطمه هستند، به توصیف شخصیت پیامبر می پردازد. او در این اثر زیبا پیامبر را به رودی تشبیه می کند که از کوهساران جاری شده و به دشت رسیده است تا همه رودها را با خود همراه سازد و به اقیانوس ببرد.
 
در این شعر هفتاد بیتی که تمام آن در قالب تصویر است، زیباترین نمودهای زندگی حضرت ختمی مرتب به تصویر کشیده شده و هر فراز از آن تفسیری جداگانه و مبسوط می طلبد. تشبیه شخصیت حضرت محمد به آب و بهره گرفتن از این تشبیه، بسیار جالب است. چرا که در آب هم در فرهنگ اسلامی و ایرانی و هم در فرهنگ غربی، جایگاهی بس والا دارد و البته در همه فرهنگ ها از این عنصر به عنوان نماد حیات و زندگی و آبادانی و طهارت و پاکی و اعتدال استفاده می شود.
 
گوته برای بیان شخصیت آن حضرت، از تصویری بسیار زیبا استفاده کرده است. در پایان مسیر این چشمه که روز به روز بر دامنه آن افزوده می شود نیز اقیانوس وجود دارد و اقیانوس همان المحیط است که هم یکی از نام های خداست و هم در عرفان اسلامی، نماد انسان کامل محسوب می شود.
 
پرفسور آنه ماری شیمل، درباره این تصویر زیبا معتقد است که هیچ کس شخصیت پیامبر را به آب تشبیه نکرده است، مگر کلینی. شیمل معتقد است که گوته، در آغاز جوانی آشنایی کاملی با شخصیت پیامبر نداشته و بیگمان از اثر کلینی نیز بی اطلاع بوده است، اما در قالبی بسیار زیبا بدون آن که بداند بهترین تصویرها و تعبیرها را درباره پیامبر به کار برده است.

برچسب‌ها: شاعرغربیآلمانیحضرت محمدگوته

تاريخ : یک شنبه 28 دی 1393 | 18:34 | نویسنده : سعید علوی |

اهانت به ساحت مقدس رسول مهربانی ها ؛ پیامبر گرامی اسلام،حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را محکوم مینماییم و این فاجعه غم بار را به،ساحت مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف،و همه مسلمانان تسلیت عرض مینماییم .

روی گل محمدی از اشک ، تر شده‌ ست

با ما مصیبتی‌ است که عالم خبر شده‌ ست

با ما مصیبتی‌ست که ورد زبان شده ست

با ما مصیبتی‌ست که خون جگر شده ست

دشمن به فتنه سنگر تصویر را گرفت

لشکر نبرده‌ایم و نبردی دگر شده است

آن سوی خنده‌ها ، همه دندان گرگ بود

اینک زبانشان به دهان ، نیشتر شده ست

از هیچ زاده‌اند و پی هیچ ، زیسته

شیطان ، بر این جماعت  ابتر،  پدر شده است

نمرود تیر بسته به زیبایی خدا

زیبایی خدا ، به خدا بیشتر شده است

عالم، هنوز در صلوات است  و همچنان

این رایت نبی ست که بر بام ، بَر شده است

شعر از میلاد عرفان پور


برچسب‌ها: محکومیت توهینپیامبر

تاريخ : یک شنبه 28 دی 1393 | 18:30 | نویسنده : سعید علوی |

سلام ای محمد

که چشمه ی حیاتی

تو ساحل امیدی

تو کشتی نجاتی

چو باغ سبز ایمان

پر از گل و سروری

پیام تو حقیقت

تو شهر علم نوری

غروب ظلم و جوری

بهار عدل و دادی

فروغ شبهای تار

نوید صبح شادی

تو گوهری یگانه

ز گنج کردگاری

تو آخرین نشانی

ز راه رستگاری

بر آسمان قلبم

نشانده ام تا ابر

ستاره ای درخشان

به یادت ای محمد...

.

.

شاعر:خانم معصومه حمیدی


برچسب‌ها: حضرت محمدشعر

تاريخ : یک شنبه 28 دی 1393 | 18:14 | نویسنده : سعید علوی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مرگ چت